DISTRIBUIȚI

Primăria municipiului Timișoara a pierdut recent, în primă instanță, litigiul deschis în iunie 2016 împotriva IPJ Timiș. În 2 iunie 2016, Biroul Rutier din cadrul Poliției municipale Timișoara a sancționat administrația locală cu suma de 6.250 de lei și 50 de puncte – amendă după ce, în urma unui eveniment rutier în care au fost accidentați doi minori, un agent de poliție a constatat lipsa semnalizării corespunzătoare (prin marcaj și indicator) a unei treceri de pietoni. Evenimentul s-a produs pe strada Nicolae Andreescu, în proximitatea intersecției cu strada Nicolae Filimon, pe sensul de mers dinspre strada Banatul spre strada Ioan Slavici.

Cum s-a întâmplat

Aflată la volanul unui Mercedes Benz, o șoferiță care rula pe N. Andreescu (dinspre Banatul spre I. Slavici) a surprins și accidentat două minore. Fetele au început însă traversarea în mod corect pentru că, pe jumătatea de parte carosabilă pe care se aflau, trecerea de pietoni era marcată în mod vizibil. Pe celălalt sens de mers însă, loc în care au și fost accidentate cele două minore, marcajul lipsea cu desăvârșire (așa cum, de altfel, veți putea vedea într-o fotografie absolut concludentă pe care o publicăm). Nu am constatat ca evenimentul să fi fost menționat , la momentul respectiv, pe website-ul IPJ Timiș.

Moment istoric

Prin Procesul verbal de contravenție seria PTMX nr. 074251 din 02.06.2016 s-a stabilit aplicarea unei amenzi contravenționale în cuantum de 6.250 de lei și 50 de puncte – amendă în sarcina Primăriei municipiului Timișoara pentru săvârșirea contravenției “neasigurarea stării de viabilitate a părții carosabile potrivit standardelor în vigoare, precum și neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe partea carosabilă” (prevăzută art. 104 pct. 4 din OUG 195/2002, republicată), respectiv “Administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia” (art. 3 alin. 1 din Regulamentul pentru aplicarea OUG 95/2002, privind circulația pe drumurile publice).  Administrația locală nu a mai fost sancționată vreodată pentru nerespectarea obligațiilor ce îi revin în legătură cu semnalizarea rutieră pe raza municipiului Timișoara.

În 30 iunie 2016,…

…administrația locală s-a adresat Judecătoriei Timișoara, solicitând anularea în tot a procesului verbal de contravenție, exonerarea de la plata amenzii contravenționale și, în subsidiar, înlocuirea măsurii amenzii cu măsura avertismentului. Prin Sentința civilă nr. 15.643/22.12.2016, recent motivată, instanța a respins însă plângerea contravențională formulată de Primăria municipiului Timișoara. Soluția nu este definitivă, putând fi apelată în 30 de zile de la comunicare. Așadar, cel puțin pentru moment, sancțiunea rămâne în picioare. Având însă în vedere excelenta motivare a primei instanțe, este puțin probabil ca o instanță superioară să schimbe soluția menționată.

Cum au încercat să se apere Robu & Co.

Administrația locală, prin reprezentanții săi, a încercat să aducă argumente, în speranța că procesul verbal de contravenție va fi anulat de către instanță.

Sarcina reducerii terenului la starea inițială (după executarea de lucrări, cum a fost cazul în zonă) aparține executantului lucrărilor de asfaltare, au spus reprezentanții municipalității. În atare condiții, interesant ar fi de aflat cine a recepționat lucrarea de asfaltare fără ca marcajele rutiere să fi fost refăcute? Posibil ca lucrarea de asfaltare să fi fost necesară după reabilitarea rețelelor de apă, inclusiv pe Nicolae Andreescu, de către Aquatim prin firma spaniolă Construcciones Lujan S.A., cu finanțare europeană prin POS Mediu, lucrările pe întregul contract demarând în noiembrie 2012.

Robu arată cu degetul. Dar n-a mișcat… un deget

În încercarea de a pasa responsabilitatea, reprezentanții administrației locale au arătat în instanță că semnalizarea rutieră s-a aflat, până la finele anului 2015, în sarcina Rosign SA, iar din 10 mai 2016 activitatea  a fost delegată către Drumuri Municipale Timișoara SA. Chiar și așa, sunt câteva aspecte interesante, demne de menționat: președintele Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei municipiului Timișoara a fost și este Nicolae Robu (vezi facsimil), comisia condusă de Robu a aprobat și aprobă “semaforizarea unor intersecții și treceri pietonale”, comisia condusă de același Robu fiind și cea care dădea direcțiile de acțiune pentru Rosign SA. Așadar, chiar Robu trebuia să indice Rosign S.A. să intervină pe strada Nicolae Andreescu! Interesant este că primarul Robu nu a acționat nici măcar în perioada 1 ianuarie – 10 mai 2016, adică perioada de tranziție a activității de semnalizare rutieră între Rosign SA și Drumuri Municipale Timișoara SA.

Încă o dovadă

De altfel, lipsa parțială a marcajului rutier în zonă este evidentă și în imaginea alăturată, realizată în august 2014, captură extrasă de pe Google Street View. Marcajul rutier nu a mai fost refăcut după ce în zonă au fost executate lucrări de asfaltare pe un sens de mers. Iată încă o dovadă a faptului că administrația nu și-a respectat obligația de a asigura semnalizarea corespunzătoare a acestui drum public timp de aproape doi ani de zile (cel puțin din luna august 2014, perioadă realizării imaginii de pe Google Street View, până în 23 mai 2016, data producerii evenimentului rutier).

Vă vom ține…

…la curent cu evoluția cazului în măsura în care administrația locală va introduce apel la soluția dată de Judecătoria Timișoara. În altă ordine de idei, trebuie spus că Primăria municipiului Timișoara este oricând pasibilă de amenzi similare. Sunt zeci de cazuri în care marcajele și indicatoarele (inclusiv cele adiționale) lipsesc, culpabil putând fi oricând, potrivit legislației, administratorul drumului public. În cazul de față, deși pe N. Andreescu au fost accidentate două minore, agentul constatator a fost rezonabil. Putea sancționa Primăria municipiului Timișoara chiar și cu 12.500 de lei, sancțiunea maximă prevăzută la data contravenției de către legislație fiind de 100 de puncte – amendă.

LĂSAȚI UN MESAJ