DISTRIBUIȚI

Ne-am propus să demonstrăm că, în lipsa unei monitorizări periodice din partea organelor în drept, oricărei firme îi este lesne să lucreze pe marginea ori chiar în afara legilor în vigoare. Dar și că, atâta timp cât nimeni nu formulează o sesizare scrisă, o situație de acest gen poate trena cu anii.

Am ales pentru exemplificare societatea PALD Engineering SRL Timișoara, avându-i ca asociați în cote egale, dar și ca administratori, pe Duliga Dorel și Popa Alexandru Lucian. În 2016, societatea a realizat un profit de 2,06 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 17,8 milioane de lei, cu un număr mediu de 51 de salariați, având ca obiect principal de activitate “Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat”.

La data de 14.11.2011, firma a înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Timiș un punct de lucru în Timișoara, la adresa C. Brâncoveanu nr. 17. Numai că, surpriză!, punctul de lucru a expirat, conform datelor furnizate de către ONRC, la data de 14.11.2014 (vedeți facsimil). Și, după cum rezultă și din informațiile oficiale ce ne-au fost furnizate, valabilitatea acestuia nu a mai fost vreodată prelungită. Dar punctul de lucru nici nu a fost închis.

Cu toate acestea, după cum rezultă și din datele furnizate de către Ministerul Finanțelor, societatea a continuat să deruleze activitate (chiar și în prezent, societatea poate fi vizitată la adresa menționată), să înregistreze venituri și să aibă chiar și un profit de invidiat.

Ei bine, vestea proastă este că ne aflăm în situația unei posibile, ori chiar grave, încălcări a legii. Potrivit Legii nr. 12/1990 (privind protejarea populației împotriva unor activități comerciale ilicite, republicată), „efectuarea de acte sau fapte de comerț de natura celor prevăzute în Codul comercial sau în alte legi, fără îndeplinirea condițiilor stabilite prin lege” (spre exemplu, fără ca punctul de lucru declarat să mai fie valabil, fiind expirat) constituie contravenție și se pedepsește, potrivit art. 2, litera f)., din legea menționată cu amendă de la 6.000 la 20.000 de lei.

Cum societatea menționată a funcționat fără întrerupere din 2011 și până în prezent, există indicii rezonabile că, neavând acest punct de lucru neautorizat din 2014 și până în 12.06.2017 (data la care informațiile ne-au fost comunicate de către ONRC), a efectuat acte sau fapte de comerț fără îndeplinirea condițiilor stabilite prin lege.

Sigur că în măsură să verifice numărul, valoarea și corectitudinea activității derulate pe acest punct de lucru după data de 14.11.2014 (dată când punctul de lucru a expirat) sunt numai și numai inspectorii de la Antifraudă.

Mai cu seamă că, dincolo de posibilele sancțiuni de ordin financiar, între 6.000 și 20.000 de lei, legea menționată mai prevede, la art. 4, o altă sancțiune, mult mai dură : „Mărfurile sau produsele care au servit sau au fost destinate să servească la săvârșirea vreuneia dintre faptele prevăzute la art. 1 lit. a), b), d), e), g) și j), dacă sunt ale contravenientului sau ale operatorului economic, precum si sumele de bani si lucrurile dobândite prin săvârșirea contravenției se confiscă și se valorifică în condițiile legii, contravaloarea lor făcându-se venit la bugetul administrației publice centrale”.

Cu alte cuvinte, iată cât este de ușor să încalci legea chiar în buricul Timișoarei. Uiți să prelungești valabilitatea unui punct de lucru și, dincolo de o sancțiune mai mică sau mai mare, riști să rămâi și fără produse, și fără sumele de bani dobândite. Vom reveni.

LĂSAȚI UN MESAJ