DISTRIBUIȚI

În perioada 1-24 septembrie, la Palatul Baroc, din Piața Unirii, nr. 1, Timișoara puteți viziona expoziția de pictură a Marinei Bejan – Norii. Între două geometrii. Vernisarea expoziției are loc vineri, 1 septembrie, de la ora 18.00.

Cine nu ajunge la vernisaj poate să se bucure de felul în care artista a captat imaginea norilor pe pânză,  de marți până duminică, între orele 10.00- 18.00.

Maria Bejan a studiat pictura la Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universității de Vest Timișoara, în clasa Prof. Romul Nuțiu. A obținut doctoratul cu lucrarea ”Spațiul în pictură.  Suprafața picturală într-o sintaxă a imaginarului”. Printre premiile obținute, amintim Menzione speciale della Giuria – Biennale Internazionale d’Arte contemporanea.

Despre expoziție

Materie imaginantă prin excelență, căutare mai mult decât consistență, irelevanță materială care își caută forma prin mișcare și dă corp vidului în spațiu, aidoma gândirii ce se pierde pe măsură ce se construiește, de la fantasma monștrilor până la scriitura hieroglifelor, Norii au susținut dintotdeauna o reverie aparte a interiorității prin puterea lor de a contrazice ordinea. Captarea acestei fascinații în pagina picturală reclamă o înțelegere a spațiului și a construcției lui pe pânză care să le susțină natura. Punctul fix de observație precum și descrierea obiectului, probe impuse de formula perspectivei renascentiste dezvoltate în planul euclidian, imitare a lumii exterioare, duc la anularea efectelor de mișcare – esență a acestei magii. (Hubert Damisch, Théorie du nuage).   Figurarea norilor ca imagine și istorie a interiorității conduce la conceperea spațiului în contexte diferite de cel al lumii noastre fizice. Astfel, topologia, geometrie care merge până la dimensiunea a patra, în care spațiul și timpul sunt conținute simultan, surprinde spațiul particular al deformărilor prin transformări continue, fără ruptură sau lipire a suprafețelor și volumelor. Teoria nodurilor, curbe  autointersectante, în care suprafața devine volum, este unul din clasamentele acestui tip de spațiu ca studiu de grup. Prin banda lui Moebius ca actant principal, psihanaliza lui Jacques Lacan regăsește expresia vizual constructivă a spațiului interiorității. Traversată de mișcare, suprafața produce istorie permițând cuvântul și ieșind din atemporalitatea structurii. Fantasma se definește ca trecere de la suprafață la noduri. Răsucirea suprafeței permite timpul, subminând spațiul cotidian al reprezentării. Tăierea poate da seama de actul analitic, în mod esențial interpretare. (Marina Bejan)

 

LĂSAȚI UN MESAJ