DISTRIBUIȚI

Avancronică de Mircea Tătaru

Concertul simfonic din 25 ianuarie va fi condus de la pupitrul dirijoral de maestrul Tiberiu Oprea. În program avem Concertul în fa major pentru marimbă, orchestră de coarde şi bas continuu de Georg Philip Telemann, „Linguri şi linguriţe” pentru percuţie şi orchestră de Teodor Ţuţuianu şi Suitele nr.1 şi 2 după Opera „Carmen”de Georges Bizet.

Georg Philip Telemann, compozitor german din epoca preclasică a fost şi un instrumentist foarte talentat care cânta la mai multe instrumente. Părinţii se împotriveau unei cariere muzicale. A început să studieze dreptul la Universitatea din Leipzig, dar a continuat cu ceea ce îl atrăgea permanent — muzica. Dacă a avut o carieră cu multe succese, viaţa personală a fost un permanent eşec. Prima soţie a murit la câteva luni după căsătorie, cea de-a doua i-a fost infidelă şi i-a creat destule necazuri. Telemann a fost un compozitor foarte prolific, fruntea compozitorilor germani în aceea perioadă. Datorită felului său de a fi, obedient faţă de autorităţi, câteodată l-a învins în obţinerea de funcţii muzicale chiar pe Johann Sebastian Bach. Acesta nu s-a supărat, ba chiar l-a rugat să-i fie naş fiului său Philipp Emanuel Bach. Observaţi că i-a pus şi un prenume la fel ca al naşului.

Vom asculta concertul pentru contrabas în fa major, într-o adaptare realizată de Doru Roman pentru marimbă, orchestră de coarde şi bas continuu.Doru Roman va susține și partea solistică a acestui concert.

Concertul va continua cu lucrarea cu nume ciudat — Linguri şi linguriţe pentru percuţie şi orchestră, orchestrată de Sorin Petrescu. Compozitorul Teodor Ţuţuianu, profesor universitar la Universitatea de Muzică din Bucureşti, s-a născut la 27 ianuarie 1944. A obţinut în 1963 diploma de doctor în muzicologie. I-a fost acordat, în anul 2007, Premiul Academiei Române pentru volumul „Spectromorfii în partituri palestriniene şi bachiene”. Rămâne să aflăm în concert motivul acestui titlu neobişnuit.

Aşa cum s-a întâmplat şi cu lucrările altor compozitori – precum Pietro Mascagni, datorită operei Cavaleria Rusticana- şi compoziţii valoroase ale lui Georges Bizet au fost puse în umbră, datorită faimei extraordinare a operei Carmen. Ne gândim doar la câteva dintre operele sale precum Pescuitorii de perleDjamileh sau Frumoasa fată din Perth. Cele două suite după muzica din opera Carmen, pe care le vom asculta în interpretarea orchestrei filarmonicii, au darul de a oferi şi scenelor de concert frumuseţea şi harul acestei compoziţii. A doua suită a fost aranjată de compozitorul Ernest Guirard, după moartea lui Bizet, care s-a întâmplat la scurt timp după premiera operei, neputând să se bucure de succesul ei şi neintuind faima extraordinară pe care o va avea până în zilele noastre. Cele două suite conţin cele mai frumoase pagini din Carmen, dar orchestrate altfel. Toate instrumentele de suflat ies în evidenţă prin inspirate solouri, de asemenea prima vioară, care ne va aduce aminte de frumoasa arie a Michaelei din actul 3 al operei.

 

LĂSAȚI UN MESAJ