DISTRIBUIȚI

Chiar dacă Timișul și Banatul sunt ”fruncea”, nici în vestul țării nu toți copiii au acces la Internet sau la tablete, laptopuri sau calculatoare cu care să poată face școală pe timp de pandemie. După ce în alte județe, autoritățile au luat ”taurul” de coarne, Prefectura Timiș trage un semnal de alarmă în această direcție. De asemenea, Inspectoratul Școlar Județean Timiș a trimis chestionare cadrelor didactice din școli zilele trecute, pentru a rezolva problema. 

Conform cifrelor comunicate de IȘJ și Prefectura Timiș, 6000 de elevi nu au acces la un echipament informatic activ pentru a putea participa la cursurile online. În această situație se află și 100 de cadre didactice. Inspectorul școlar general Marin Popescu spune că există și situații în care elevii au cu ce, dar nu participă activ la școala online. ”6000 de elevi nu au device-uri. Dacă vorbim de cei care nu au acces la Internet, sunt 7000. Procentul e undeva la 8%. 75% Dintre elevi participă activ, pentru că sunt și cei care nu participă, e ca o absență. În Timiș avem 96.000 de elevi, aproximativ, dar, dacă îi excludem pe preșcolari, cei de la Seral, Fără Frecvență, Postliceale și a doua șansă, rămânem cu 70.000 de elevi (n.r. din clasa I până în clasa a XIII-a inclusiv”, ne-a declarat Marin Popescu. Cu câteva zile înainte, candidatul USR la Primăria Timișoara, Dominic Fritz, spune că doar 2500 de elevi din Timiș nu pot face școala online.

Dacă în orașe precum Cluj, Oradea sau Reșița, autoritățile locale au demarat campanii de achiziții de tablete pentru copiii din familii care nu își permit asta, Deocamdată, în Timiș, Liliana Oneț e nevoită să tragă de mânecă primăriile și consiliul județean. ”Pentru a asigura fiecărui elev din județul Timiș șanse egale la educație, în situația actuală fără precedent a pandemiei de coronavirus, Instituția Prefectului a trimis adrese primăriilor din județ și Consiliului Județean Timiș  în baza cărora autoritățile locale sunt rugate să se alăture Campaniei e-learning TM pentru a facilita accesul acestora la învățământul online. Prefectul Liliana Oneț își exprimă speranța că va exista un răspuns pozitiv din partea autorităților publice locale, pentru a se permite accesul neîngrădit al tuturor elevilor din județul nostru la educație, fapt ce ar putea însemna un nou pas spre modernizarea actului educativ”, se arată în comunicatul Prefecturii Timiș.

Prefectura a demarat o campanie cu IȘJ și cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale prin Direcția Județeană de Telecomunicații Speciale Timiș. Cu ocazia e-learning TM, Liliana Oneț face apel și la firmele private ce pot dona echipamente pentru cursuri online, dar și la furnizorii de Internet care pot ajuta școlile. ”Totodată se face un apel la instituții, agenți economici, organizații non-guvernamentale și persoane fizice să se alăture demersului și să doneze tablete, laptopuri sau smartphone-uri pentru a facilita accesul egal la educație. Având în vedere că pe raza județului Timiș sunt localități unde conexiunea la internet este deficitară sau nu există, Instituția Prefectului cere sprijinul tuturor operatorilor de telecomunicații pentru identificarea celor mai bune soluții astfel încât toți elevii din județ să poată avea acces la platformele de învățare online”, se mai arată în comunicatul Prefecturii Timiș.

Zilele trecute, Inspectoratul Școlar Județean Timiș a trimis chestionare tuturor cadrelor didactice din județ, pentru a centraliza clar câți elevi participă la școala online. ”Am trimis aceste chestionare, prin care i-am întrebat mai multe aspecte. Despre cum decurg aceste cursuri online, dacă au acces, ce competențe digitale au cadrele didactice, ce materii predau, câți elevi participă. Vom centraliza aceste rezultate, pentru că dorim să facem, probabil peste două zile, un webinar pentru a ajuta cadrele didactice. Va fi un sistem în cascadă, cu un profesor și un informatician desemnat din fiecare școală. Pentru că nu am putea ține un webinar cu 4000 de profesori, de aceea, vom apel la metoda în cascadă”, a explicat Popescu.

Pe lângă platformele devenite cunoscute acum ca Zoom sau Google Classroom, Marin Popescu spune că profesorii din Timiș folosesc și aplicații de telefon mobil, în lipsă de altceva. ”Nu neapărat Zoom sau Google Classroom. Se folosește ți Google Meet, și chiar și aplicații pentru telefon, precum Whats’App sau Viber, unde nu s-a putut altfel. Sunt și școli în mediul rural în care profesorii lasă fise tipărite pentru elevi la școală, unde nu există altă posibilitate. Vom vedea, în funcție de centralizarea chestionarelor, despre ce platformă vom face tutorialele”, a mai adăugat Marin Popescu.

Deși în principal e vizat învățământul până la nivelul examenului de Bacalaureat, trebuie spus că inclusiv școlile postliceale din județ țin cursuri online, în măsura în care elevii, mulți dintre ei angajați, pot participa. Cursurile fizice sunt sistate în învățământul preuniversitar din 11 martie. Din 2 iunie vor reveni la școală, nu pentru ore, ci pentru pregătire de două-trei ore pe zi, doar cei care doresc asta și care au de susținut Evaluarea Națională și Bacalaureatul.

LĂSAȚI UN MESAJ