DISTRIBUIȚI

Despre transportul local și regional pe liniile de tramvai, respectiv calea ferată, s-a tot discutat în Timișoara de ani de zile. Vechea administrație a avut ideea introducerii liniei de tramvai până la Șag, proiect la care s-a renunțat. Acum, actuala administrația are ideea de a folosi căile ferate din Timiș, Arad sau Caraș-Severin pentru un transport public metropolitan. Din județul  Arad, e vizată zona ce istoric, aparține de Banat. 

Consilierii locali timișoreni au aprobat prin vot Studiul de oportunitate pentru implementarea sistemului de transport public integrat metropolitan utilizând reţeaua de tramvai urbană şi reţeaua feroviară în zona aglomeraţiei urbane Timişoara, pe traseele Voiteni – Deta – Buziaş – Lugoj – Jimbolia – Sânnicolau Mare – Recaş, respectiv pe traseele regionale Arad – Lipova – Radna – Reşița. Practic, totul ar fi administrat de Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, că căile de rulare deja existente. Am vorbit, astfel, de trenuri metropolitane. Practic, prin transport feroviar am putea ajunge direct de la Timișoara la Radna, unde se află o celebră mănăstire romano-catolică, spre exemplu, ceea ce acum este imposibil. Ar fi o trecere la viitorul nivel al tramvaiului care leagă Aradul de Podgorie, în zona viticolă a județului vecin.

Motivația unui astfel de studiu se referă la alinierea la practicile UE. ”Transportul feroviar de navetă de tip tren metropolitan reprezintă un important segment din piața transportului feroviar general în statele Uniunii Europene. Reprezintă de asemenea o provocare a pieței transportului public în ansamblul ei, contribuind semnificativ la creșterea mobilității urbane și periurbane durabile a persoanelor, dar și la încurajarea modalității prin trecerea de la mașina privată la transportul de pasageri de masă, oferind astfel acces la marile orașe, dar și la decongestionarea arterelor rutiere. Trenul metropolitan reprezintă un sistem feroviar local sau regional care oferă un serviciu de transport în interiorul și în jurul marilor aglomerări urbane. În exemplele europene de tren metropolitan de tip S-Bahn sau RER (Viena, Zurich, Paris, Munchen, Berlin), acestea leagă de cele mai multe ori zonele centrale sau gara principală a marilor orașe (circulând uneori pe rețeaua urbană de metrou), cu localitățile din zona metropolitană, chiar și până la 40 km distanță”, se arată în expunerea de motive.

Traseele metropolitane regionale propuse sunt următoarele:

Timișoara-Lovrin-Sânnicolau Mare-Cenad

Timișoara-Voiteni-Gătaia-Berzovia-Reșița

Timișoara-Buziaș-Lugoj

Timișoara-Radna

Timișoara-Cărpiniș-Jimbolia

Timișoara-Cruceni

Timișoara-Sânandrei-Periam-Lovrin

Traseele metropolitane locale propuse sunt două:

MT1: Gara Timișoara Nord – Gara Timișoara Est – Str. Gheorghe Adam – Calea Stan Vidrighin – B-dul Liviu Rebreanu – Str. Drubeta – Str. Victor Hugo – Calea Șagului

MT2:  Gara Timișoara Nord – Gara Timișoara Est – Str. Gheorghe Adam – Calea Stan Vidrighin – Gara Timișoara Sud

 

LĂSAȚI UN MESAJ