DISTRIBUIȚI

În ultimele zile de mandate ale lui Nicolae Robu, consilierii locali timișoreni au votat aprobarea proiectului ,Construire pasarelă pietonală – zona Universitatea de Vest „Tunelul Luminii. Practic, este vorba de un pod pentru pietoni, pe ste Bega, în dreptul clădirii Universității de Vest de pe bulevardul Vasile Pârvan.

Podul va fi dedicat pietonilor și bicicliștilor. ”Traficul rutier din Municipiul Timişoara se află într-o continuă creştere şi este necesară adoptarea unei soluţii alternative de deplasare care să diminueze semnificativ emisiile de dioxid de carbon. Între zona centrală a Municipiului Timişoara şi zona universitară nu există un scenariu care să facă posibilă deplasarea directă, acestea fiind separate de canalul Bega. Singurele alternative de traversare ale acestui canal sunt prin intermediul podului Michelangelo (la est) sau a podului Mihai Viteazu (la vest), distanţa dintre cele două poduri fiind de aproximativ 900 m. Lipsa unor traversări mai dese ale canalului Bega, atât pentru autovehicule cât şi pentru pietoni şi biciclişti, este o problemă majoră deoarece centrul oraşului este accesibil doar prin câteva puncte, ceea ce duce la crearea de aglomeraţii în punctele cheie şi implicit la creşterea emisiilor de dioxid de carbon provenite de la autovehiculele din trafic. În Municipiul Timișoara zona centrală este izolată de zonele perimetrale prin bariere naturale (canalul Bega care separa zona sudică a Timișoarei de zona centrului istoric) sau artificial construite (linia de cale ferată care traversează municipiul Timișoara , magistrala CFR 900)”, se arată în proiectul aprobat de hotărâre de consiliu local.

Scopul pasarelei l-ar reprezenta încurajarea utilizări bicicletei ca mijloc de transport. ”Scopul proiectului îl reprezintă schimbarea accentului de la o mobilitate bazată pe utilizarea autoturismului la o mobilitate bazată pe încurajarea circulaţiei pietonale şi utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare. Prin extinderea unei reţele coerente de piste/trasee de biciclete, dar şi prin crearea/modernizarea unor trasee/spaţii pietonale sau predominant pietonale, confortabile pentru pietoni, se pot asigura condiţiile pentru realizarea unui transfer sustenabil al unei părţi din ponderea modală a utilizării autoturismelor personale (în creştere în România), către utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare şi mersului pe jos. Prin realizarea acestei pasarele se vizează asigurarea unui spaţiu urban de calitate, prietenos şi dinamic, într-un mediu natural sănătos. În acest mod, se pot diminua semnificativ traficul rutier precum şi emisiile de echivalent CO2”, se menționează în același document.

Sursa de inspirație e Podul de fier. ”În cadrul studiului s-a propus amplasarea unui pod pietonal ( in două scenarii constructive) care să asigure o legătură pietonală și pentru cicliști între Bulevardul Vasile Pârvan și splaiul Spiru Haret. Realizarea podului pietonal se dorește o antologie la actualul «Pod de Fier» amplasat in aval. Podul de Fier este o construcție istorică începută in anul 1870 fiind proiectat de ing. Robert Toth, podul este formată dintr-o grindă cu zăbrele, simplu rezemată, din oțel, cu laterale parabolice și calea de rulare jos. Tablierul are nouă grinzi. Elementele sunt asamblate prin nituire. Lungimea totală a podului este de 40 m, cu o deschidere de 32.80 m. Lățimea părții carosabile este de 7 m”, se precizează în proiect.

Tot podul va avea un sistem de lumini. ”Tema arhitecturală a podului este «tunelul luminii», și integrarea celor două aspecte intr-un concept arhitectural modern. Realizarea unei structuri metalice zvelte care să reflecte elemente ale vechiului pod de fier, intr-un ansamblu cu boltă cu calea de rulare jos. Structura de rezistentă a podului va fi acoperită, iar calea de rulare va avea dispuse arce (în formă de clotoidă simetrică) care vor îngloba calea intr-o simulație a unui tunel. Alternativ arcelor se vor amplasa semiarce parțiale ce vor îndesi la nivelul căi de rulare dispunerea arcelor. În lungul podului se propune amplasarea a trei arce longitudinale care să cadreze calea de rulare, arcele longitudinale au rol de rigidizare a dispunerii arcelor transversale . Pe arcele si semiarce s-a proiectat un ansamblu de lumini ce vor completa efectul de tunel, și vor asigura iluminarea întregului ansamblu pe timp de noapte. Iluminarea se va realiza și pe partea inferioară a căi de rulare”, se mai arată în document.

Documentația tehnico-economică a fost realizată de DRUM PROIECTCONSULT SRL. Costurile estimate sunt de 4.811.339,17 lei, inclusiv TVA.

LĂSAȚI UN MESAJ