DISTRIBUIȚI

Asociația Salvați Patrimoniul Timișoarei începe să își extindă ”orizontul” de acțiune în județ. Mai precis, asociația a cerut Direcției Județene pentru Cultură și Patrimoniu Timiș să claseze Podul de fier din Lugoj ca monument istoric, astfel încât consolidarea și refacerea să fie inlesnite.

Printr-un comunicat, asociația anunță că a cerut clasare podului ca monument istoric de urgență. Cu o vechime de peste un secol, Podul de fier a rezistat mai multor inundații, petrecute în 1910,1912,1926,1949, 1966, 2000, 2020, în această vară. Singura verificare temeinică a podului a avut loc în urmă cu 58 de ani, în 1962, când s-au întărit și completat niturile existente. Ulterior, cei de la asociația condusă de Ilie Sârbu spun că s-au mai făcut doar lucrări superficiale, precum sablarea și remediere căii de rulare. În aceste condiții, dacă podul ar fi declarat monument istoric, s-ar putea face lucrări mult mai serioase, la structura metalică, piciorul de beton și la zidărie. În prezent, podul este semnificativ degradat, astfel că se impun intervenții.

Cei de la asociație spun că podul ar fi trebuit să fie monument istoric. ”În aceste condiții, raporându-ne la valoarea arhitecturală a obiectivului, considerăm necesară clasarea lui ca monument istoric, respectiv urgentarea procesului de consolidare (structură metalică, picior de beton și zidărie) și conservare a bătrânului pod de fier. Prin urmare, considerăm extrem de relevante atât vechimea podului, considerabilă, dar și celelalte criterii indicate în cadrul prevederii legale de clasare a Podului de Fier din Lugoj. Din punctul nostru de vedere faptul ca acest pod nu este deja monument istoric este o scăpare și o eroare pe care dorim, prin efortul nostru și bunăvoința Primăriei Municipiului Lugoj, a Direcției Județene pentru Cultură Timiș, sa o reparăm”, se arată în comunicatul de presă.

Podul de fier a apărut în Lugoj ca urmare a dezvoltării orașului la final de secol XIX. Între cele două părți ale orașului, locuite de germani și români, exista un pod de lemn vechi de două secole. Traficul se intensifica, iar astfel, era firesc ca vechiul pod să fie înlocuit. Ideea a apărut din vremea primarului Constantin Rădulescu, în 1877. Banii s-au găsit abia peste 13 ani, după ce primăria a împrumutat 320.000 de coroane, pentru noul pod. La licitație au participat 17 firme și a câștigat una din Budapesta, care a făcut podul cu 187.708 coroane, iar restul banilor s-au folosit la montarea celor patru căsuțe de vamă, montarea lămpilor electrice și asfaltarea trotuarelor.

Lucrările au început în 1901, iar traficul a fost deviat pe podul Economilor, atunci de lemn, astăzi de beton. Podul de fier are două deschizături de 35 metri fiecare, susţinute de un pilon central si cele două rambleuri. Are o structură din grinzi cu zăbrele, iar partea carosabilă, dublată de două trotuare, este aşezată pe legăturile ce unesc traversele (platelajul). Piesele din fier au fost fabricate la Uzinele StEG din Reșița și montate ulterior la Lugoj. Cantitatea de fier folosită la realizarea podului a fost de 185.554 tone Podul a fost inaugurat în 31 august 1902, într-o duminică, la ora 11.

În prezent, Ilie Sârbu candidează ca independent la funcția de primar al Timișoarei.

foto: Helmut Batzina

LĂSAȚI UN MESAJ