Proiectul comun al județelor Timiș și Caraș-Severin pentru reabilitarea căilor ferate capătă amploare. După ce inițial s-a dorit modernizarea totală a căii ferate dintre Reșița și Timișiara, consilierii județene timișeni au votat astăzi două proiecte prin care se adaugă și inițiativă și extensia ce cuprinde calea ferată dintre Voiteni și Moravița.

În acest sens s-a votat un act adițional la un proiect deja votat, dar și asocierea în sine între Municipiul Timișoara, Muncipiul Reșița, Județul Timiș și Județul Caraș-Severin. Astfel, pe lângă reabilitarea traseului dintre gara reșița Sud – Bocșa- Gara Timișoara Nord, astfel încât pe această rută să se poată circula cu trenuri cu propulsie pe hidrogen, ”train-tram”, similar va fi reabilitată și calea ferată dintre Voiteni și Moravița, un traseu care are o lungime de 55 de km și care asigură legătura cu Serbia. Trenurile cu propulsie pe hidrogne seamănă cu niște tramvaie, fiind mult mai ușoare decât garniturile feroviare clasice. Adăugarea traseului Voiteni-Moravița a fost o idee născută în urma unor discuții la Ministerul Transporturilor, care a și trimis o adresă în acest sens municipalității reșițene.

Momentan, conform proiectului, realizarea documentației va costa 1 milion de euro pentru CJT li ar implica contribuții similare de la CCJCS, dar și primăriile Reșița și Timișoara. ”Se aprobă finanțarea din bugetul local a contribuției financiare estimate a Județului Timiș, conform acordului, respectiv 1.000.000 Euro (TVA inclus), pentru achiziționarea serviciilor de realizare a Studiului de Prefezabilitate (după caz) și a Studiului de Fezabilitate necesare pentru realizarea obiectivului de investiție ”Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord Timișoara Nord cu extensie Voiteni Stamora Moravița frontieră”. Costul final va fi stabilit după finalizarea proceduri i de achiziție a serviciilor de realizare SPF (după caz) și SF și va fi repartizat în mod corespunzător între parteneri”, se arată în proiectul de hotărâre de consiliu județean.

În proiectele de hotărâre se vorbeste despre rambursarea costurilor prin PNRR, dar și POT. Alin Nica amintește și despre fondurile europene, căci UE are o mare deschidere spre transportul feroviar, mult mai ecologic, ieftin și cu mai puține accidente decât cel rutier. ”Ne bucură deschiderea de care au dat dovadă reprezentanții Ministerului Transporturilor. Proiectul de reabilitare a căii ferate între Reșița, Timișoara și Stamora Moravița este extrem de complex și avem nevoie de angajamentul autorităților de la București. Dincolo de finanțarea acestuia, pe care o vom rezolva cel mai probabil prin fonduri europene, proiectul va presupune și depășirea unui «munte» de birocrație. Contextul actual, în care atât cele patru administrații locale, cât și cele centrale se concentrează pe accelerarea investițiilor publice, ne dă totuși speranța că nu vom zăbovi foarte mult printre hârtii”, spune Alin Nica.

Calea ferată Voiteni – Moravița a început să fie construită în 1857 și are pe traseu numeroase lucrări de artă precum poduri sau ziduri de sprijin. Calea ferată dintre Timișoara Nord și Reșița Nord are 95 de km lungime și trece prin Bocșa. Cele două județe doresc să introducă linia de ”train-tram” și pe traseul Berzovia – Oravița – Anina. De asemenea, alte idei se referă la construirea unui nou drum expres cu trei benzi între Berzovia – Buziaș – Topolovățu Mare- A1. În plus, se dorește extinderea la patru benzi dintre Moșnița Nouă și Buziaș, dar și modernizarea drumului dintr Coșava – Tomești – Luncanii de Sus – Limită de județ CS – Voislova.

foto: clubeferoviar.ro

LĂSAȚI UN MESAJ