DISTRIBUIȚI

Timișoara găzduiește o premieră intereantă astăzi. Este vorba de ”Unseen. Concert in the dark”, unde pianistul Florian Mitrea va cântă într-o beznă aproape absolută.

Evenimentul este unic în România și vine cu o abordare care să conecteze spectatorul total cu sunetul. Florian Mitrea este profesor la Academia Regală de Muzică din Londra și a luat multiple premii în cariera sa. El va interpreta patru lucrări de muzică clasică ți una de artă contemporană: Sonata nr. 21 în Do Major Op. 53, de Ludwig van Beethoven, Für Alina, de Arvo Pärt, Fantezia Nr.3 în re minor K397, de Wolfgang Amadeus Mozart și Sonată după o lectură din Dante (Fantasia Quasi Sonata), de Franz Liszt cu lumina stinsă și pe scenă și în sală. Artistul va interpreta patru dintre cele cinci piese din memorie, dar și una cu citirea portativului, într-o metodă inedită.

Mitrea va avea ochelari cu infraroșii pentru o singură partitură. ”O singură lucrare o voi interpreta cu partitură, restul sunt din memorie. Este vorba despre Für Alina, de Arvo Pärt, pentru care mi-am cumpărat special ochelari cu infraroșu. Nu se văd din sală. Pot spune că este o experiență nouă și pentru mine, ca muzician, chiar dacă am repetat deja cu ei – fiindcă nu doar notele și partitura, ci și pianul, și clapele se văd mult mai aproape prin acești ochelari. Tema care unește piesele este întunericul – în anumite forme. La Beethoven, sonata este scrisă când el începuse deja să nu mai audă, deci avem de-a face cu acest întuneric al auzului. Pärt a scris Für Alina pentru o prietenă de familie care trecuse printr-o dramă, divorțase, soțul câștigase custodia fetiței, iar ea a rămas fără copil – este, practic, despre întunericul despărțirii. Apoi trecem la Mozart, a cărui lucrare este incompletă, căci Mozart a murit înainte de a o termina și în muzică alternează lumina și angoasa. La Listz suntem în Infernul lui Dante de la început, este personificat spațiul Iadului, însă ceea ce este minunat la piesa aceasta este că după 25 de minute fără pauză se ajunge la o tonalitate pe care Liszt o numea tonalitatea mistică – el considera că muzica trebuie să mântuiască, să salveze, să  ia omenirea din întuneric și să o aducă în lumină. Dacă în prima parte a recitalului muzica este ca o întrebare deschisă, până la finalul recitalului vom ajunge la o lumină sufletească”, a povestit pianistul.

Și pregătirea de recital se va face într-un mod special. Pentru imersiunea în întuneric a sălii va fi pregătită de instalația de artă contemporană intitulată Metamorface, realziată de artistul Sebastian Florea. La bază va fi portretul Nefertiti al unei paciente aflate sub anestezi, realizat de Cristina Bobe, care a și venit cu conceptul Unsseen. Fiecare pixel al imagini are și un sunet, creat de Sebastian Florea, și astfel, va fi primul lucru pe care îl vor auzi spectatorii. ”„Aceasta lucrare a fost făcută în colaborare cu Cristina Bobe. Cristina folosește o fotografie de-ale ei ca sursă de sunet. Și adaugă naturii statice a fotografiei două dimensiuni: cea sonoră și cea a timpului. În specific, lucrarea dorește să redea trăirea transformării sufletești a pacientei din fotografie, în urma intervenției de chirurgie estetică la care s-a supus. Cum poate fi privită instalația prin prisma întunericului? Lucrarea aduce lumină în întuneric în mod manifest prin faptul că pixelii sunt puncte de lumină, dar în mod latent pentru că încearcă să ne deschidă poarta, să ne lumineze o lume sufletească, intimă, de obicei invizibilă. Cu toate acestea, și ea însăși conține contrast, liniște, deci întuneric”, spune Sebastian Florea.

La finalul concertului va exista și o discuție liberă cu spectatorii. Evenimentul începe la roa 19.

LĂSAȚI UN MESAJ