Pasajul Solventul, pe sub liniile de tren, trebuia să fie gata în 2022, dar autoritățile locale și firma italiană par că nu se…. grăbesc. În contextul în care este unul dintre proiectele cele mai întârziate ale mandatului său, dar nicidecum singurul, Fritz și primăria încearcă să ne convingă că se lucează cu mare spor.
O etapă foarte importantă și, care, evident, trebuia începută de,mult, căci la pasaj se lucrează din 2020, este împingerea chesonului, adică a tunelului prin care vor trece mașinile și tramvaiele în viitor. Conform primăriei, luna aceasta, firma italiană construiește chesonul, unul cu o lungime de 70 de metri și lățime de 28. Se lucrează și la patforma de lansare a chesonului, dar și la zidul de îmăingere și pereții mulați. Chesonul va fi împins dinspre strada Gări spre Calea Băgdăneștilor, fără a se opri circulația feroviară. Rampele sunt făcute și se fac lucrări de montare a conductelor de aducțiune de apă. Totodată, în paralel cu construcția chesonului se va lucra la bretele de drum și trotuare. Împingerea propriu-zisă ar urma să fureze două-trei luni, în funcție de situația din subteran.
Trebuie spus că de dinainte de Paște, a început șantierul pentru a face o buclă provizorie la capătul linie de tramvai 5, adică în dreptul pasajului. Tramvai devenit de 7 ani microbuz sau autobuz, iar bucla provizorie nu fusese gândită, deoarece autoritățile au crezut că termină renovarea Căii Bogăneștilor, și ea prelungită enspus de mult timp, și pasajul. Desigur, socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg, iar acum, linia, făcută dublă, nu cu locuri de întâlnire, cum era veche, stă frumoasă și nefolosită. Deoarece pasajul mai durează, se face o buclă prozorie, căci proiectul mare, care presupune și un pod care nu știm când va începe, lega linia lui 5 de cea de tramvai de la Gara de Nord. Lucrările la montarea conductei vor fi finalizate curând, iar apoi, se va putea lucra mai bine la buclă. Termenul e de 4 luni, dar, aparent, constructorul crede că o poate finaliza în iunie 2024.
Ca de obicei, Fritz se laudă cu un proiect moștenit de ani de zile, de la Robu. ”Lucrarea de la Solventul este crucială pentru îmbunătățirea modului în care ne deplasăm în Timișoara, fie că folosim mașina, bicicleta sau transportul în comun. Este o conexiune pe care timișorenii o așteaptă de decenii bune și mă bucur că șantierul progresează. Pasajul va schimba radical felul în care zona de vest se conectează cu restul orașului. Practic, va da un impuls major de dezvoltare întregii zone Ronaț, Mehala, Bogdăneștilor, datorită alternativelor de transport moderne pe care timișorenii le vor avea la dispoziție”, a declarat primarul Dominic Fritz.
Aparent, finaliarea împingerii chesonului ar trebui să fie gata la finalul acestui an, potrivit reprezentanților primăriei, cărora le-am cerut un teren. Iar în primele luni ale lui 2025 se vaa lucra la drum și linia de tramvai. Ceea ce înseamnă că pasajul va dura 5 ani pe puțin. Întreg pasajul are 87 de metri, va avea în interior și trotuare li piste bicicelte, dar e inutil fără podul Solventul, proiect blocat pentru o procedură de decontaminare a Agenției de Mediu, din cauza faptului că acum 20 de ani acolo funcționa celebra fabrică de cjimicale. Tot pasajul costă 132 de milioane de lei, cu 89 banii orașului și 43 prin Programul ”Anghel saligny” (PNDL 2).
Alte proiecte foarte întârziate ale primărie sunt în domeniul culturii, precum Turnul de Apă, Multiplexity sau Centrul cutural Mărășești, sau școlar, precum Campusul Lenau.