În această vară, în capitala europeană a culturii se realizează un scurtmetraj de animație în cadrul proiectului Arcticmotion. Filmul, realizat într-o colaborare româno-norvegiană, este despre celebra morsă Freya, ucisă în țara fiordurilor într-un mod controversat.
De altfel, filmul se realizează în perioada aceasta, tocmai când, la mijlocul lunii august, se împlinește un an de la eutanasierea Freyei. Botezată după zeița iubirii și frumuseții din cultul vikingilor, morsa se aciuise pe țărmul din Oslo. Tânăra femela de 600 de kg se urca pe bărci, unde îi plăcea să stea la soare și să doarmă, chiar dacă pe unele le-a și distrus. Animalul era pașnic, iar oamenii se apropiau de ea mai mult decât i-au sfătuit autoritățile. Din acest motiv, s-a luat decizia controversată de a ucide animalul.
Scurtmetrajul de animație este realizat de tineri din România și Norvegia, în cadrul unei colaborări între Timișoara și orașul Bodo, din nordul Norvegiei. Scurtmetrajul va fi unul de tip omnibus, care nu va avea mai mult de 5 minute. Proiectul Arcticmotion se face în 12 sesiuni, în zilele de marți din această vară, în lunile iunie, iulie și august. De altfel, luna viitoare se și termină filmul, care va avea premiera la festivalurile de film din luna septembrie. Se lucrează cu artistul Ronny Steffensen, instructor de origine norvegiană, și Manuela Marcovici, artist de efecte vizuale și animator.
Asociația Documentor e implicată în proiect. ”Lucrăm cu un expert norvegian din regiunea Nordland, Ronny Steffensen, dar și cu o expertă din România, Manuela Marcovici din București. Am invitat tinerii creativi din România, Serbia, Republica Moldova și Norvegia, interesați de animație, să se alăture. E deschis pentru orice nivel de calificare, e perfect pentru studenți și începători în animație sau în domenii relevante. Vom încerca să construim o animație non ficțiune pe un subiect pe care încercăm să-l dezvoltăm împreună. Una dintre primele teme de casă ale participanților la atelierul de animație a fost să studieze viața morsei Freya și să o prezinte așa cum o văd. Eu cred că subiectul filmului trebuie să fie unul universal la care ne raportăm și noi de aici, și cei de acolo„, a spus Călin Meda, director artistic Documentor.
Proiectul e finanțat prin fonduri norvegiene.