DISTRIBUIȚI

Timișoara are în prezent 24 de tramvaie noi, turcești, dintre care 23 mov și unul galben. Proiectul cu fonduri europene pentru primele 23, luate la aproximati 1 milion de euro bucata, a ajuns la final și se vor mai lua și alte noi, dar, din păcate, viceprimarul Ruben Lațcău spune că inclusiv tramvaiele vechi, nemtești, Bremen, vor mai fi utilizate încă mulți ani de acum încolo.

Proiectul pentru cele 23 de tramvaie s-a făcut cu trei etape de achiziție concretă, primele cu câte opt garnituri, iar ultima, cu alte șapte livrate. ”Avem 23 de tramvaie noi, doar o parte dintr-un număr mult mai mare de mijloace de transport în comun pe care le-am achiziționat. Am luat 44 de autobuze electrice. Avem  o finanțare de 75 de milioane de euro asigurată pentru troleiuze, tramvaie și și autobuze noi. Vom mai lua, adițional, încă 17 de tramvaie, pe fonduri din PNRR. Avem o licitație în curs pentru 34 de autobuze noi și 30 de autobuze electrice. În total, peste 140 de vehicule în acești ani, ca să putem să suplimentăm și să asigurăm o flotă întreagă de vehicule electrice în Timișoara și, încet-încet, să putem muta vehiculele diesel în periurban”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău. Cele 23 de tramvaie au costat 96.378.403,45 de lei, dintre care fonduri UE 69.452.340,95 de lei, iar bani locali, 1.389.046,82  de lei.

Însă pe traseu vom mai prinde nu doar tramvaie Armonia, unde există climtizaree ci și cele donate de nemți, după Revoluție, care nu mai au nici ușile foarte etanșe. ”Chiar și atunci când vom avea toate cele 40 de tramvaie livrate, tot vom mai folosi tramvaiele vechi, cel puțin pentru orele de vârf. Sunt limitări pe liniile vechi, cum e linia lui 7 pe Ana Ipătescu, unde nu avem capacitatea tehnică să introducem tramvaiul nou. Calea e foarte șubredă. STPT lucrează la studiile de fezabilitate pentru reînnoirea acstor tronsoane. Primul va fi cel de la AEM până la viitorul stadion, urmând ca acest sector de pe linia lui 7 să fie retehnologizat. Domnul director este mai optimist că aceste tramvaie le vom folosit doar pentru rol tehnic, unele cu pluguri. Nu cred că în momentul de față putem spune că anul viitor nu va mai circula niciun Bremen. Cu siguranță aceste tramvaie, care au deja 70 de ani vor mai circula, pentru că nivelul tehnologic este mult mai redus, componentele sunt mecanice, nu au componente digitale, nu au senzoristică”, a punctat Lațcău.

Iar dacă la toamnă se anunță finalizarea și a Căii Stan Vidrighin, și revenirea pe liniile clasice a tramvaielor 4 și 8, din păcate, următoarele reabilitări de linii nu vor mai implica și schimbarea completă la față a arterelor rutiere. Ne referim la porțiunea de Cale a Buziașului de la AEM la Optica, dar și la strada Ana Ipătescu, continuată cu Victor Hugo și Aluniș, pe unde circulă 7-le, o stradă importantă pentru traficul din sudul orașului. Se va schimba doar linia, cu bani de la primărie, și studii de fezabilitate făcute de STPT, cum e cel la care se lucrează acum. ”Cel mai probabil, nu vom face o reabilitare totală a tramei stradale, din cauza costurilor ridicate și a posibilităților de finanțare. Primăria a avut până acum alocare de 150% pentru mobilitate, iar pe noul exercițiu disponibilitate e foarte mică. Sumele au fost reduse de ADR Vest. Este un lucru pe care nu-l înțelegem, mai ales că Europa devine tot mai puțin poluantă. ADR a făcut o scădere mare, pe care o vedem nejutificată”, a mai spus Lațcău.

Revenind la cele 24 de tramvaie, directorul STPT Constantin Cocheci spune că nu există tramvaie retrase sau distruse, dar că ele trebuie și revizuite, conform unui manual trimis de producătorul Bozankaya, astfel că niciodată, într-o zi, nu sunt pe traseu toate cele 24. ”Cele 23 de tramvaie sunt operațional. Și al 24-lea este operațional. Orice mijloc de transport necesită o revizie conform condițiilor de întreținere. Vineri erau cinci tramvaie noi la revizie. Se fac pentru garanție, dar și pentru siguranța în circulație, nu neapărat în această ordine. Se intră la revizie în funcție de numărul de kilometri”, a punctat directorul. El a precizat că în ultimul timp, s-au angajat 50 de oameni noi pentru personalul de board, iar 40 fac acum cursurile de șoferi de autobuz, troleibuz sau vatmani. Deficitul este însă mare în continuare, cu 25%

În viitorul nu foarte îndepărtat, se va insista pe benzi dedicate transportului în comun. „Va trebui și să ne axăm pe separarea în trafic a căilor pentru mașini de cele de transport public, pentru că dacă autobuzul stă la fel ca mult ca mașinile în trafic, timpul nu va putea fi mai rapid. Acest proces a fost început la Piața Badea Cârțan, unde am separat banda de trafic de linia de tramvai. Vom continua pe Simion Bărnușiu, cu o bandă dedicată pentru autobuz, care să ducă autobuzul primul la semafor. Nu va fi o bandă intermitentă, nu complet dedicată, pentru a asigura prioritate autobuzului. Vrem să facem cât mai multe astfel de benzi, probabi, în viitor pe Magistrala Verde de pe Calea Șaguliui, unde vrem să avem o bandă dedicată de la pasaj până în centru”, a mai spus Lațcău.

De asemenea, unde se va lucra la regenerarea urbană, se va trece și la montarea de macazuri automate în locul celor schimbate cu ranga de vatmani.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ