Într-un episod tensionat din cadrul administrației publice locale, proiectul de Hotărâre de Consiliu Local (HCL) din 18 octombrie 2024, care propunea procedura de restructurare urbană pentru terenurile din municipiul Timișoara (care necesită aplicarea prevederilor documentației Plan Urbanistic General Municipiul Timișoara și a Regulamentului Local de Urbanism aferent, aprobate prin HCL nr. 457/17.10.2023 și a Regulamentului de Organizare și funcționare a Comisiei de Negociere pentru Restructurare Urbană (C.N.R.U.) a Municipiului Timișoara), a fost retras. Motivul? Absența primarului Dominic Fritz de la dezbaterea publică, obligatorie conform Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, fapt care a dus la numeroase critici din partea celor prezenți, inclusiv a reprezentanților sindicali.
Proiectul, destinat reglementării unei proceduri clare pentru restructurarea urbană, trebuia să fie susținut de inițiatorul său la dezbaterea publică. Absența primarului a generat îngrijorări legate de respectarea principiilor de transparență și participare publică, mai ales în contextul impactului major pe care această inițiativă îl poate avea asupra dezvoltării urbane.
Lipsa de transparență, criticată de reprezentanții salariaților din primărie
Tiberiu Negrei, președintele Sindicatului Liber al Salariaților din Primăria Municipiului Timișoara, subliniază că este inacceptabil ca primarul să lipsească de la dezbateri publice importante. Acesta a criticat în mod deschis lipsa de transparență din cadrul actualei administrații locale, susținând că anul acesta au fost organizate doar patru dezbateri publice pentru proiecte de acte normative, mult sub așteptările cetățenilor și nevoile reale ale comunității.
„Noi am solicitat această dezbatere constatând cu mare surprindere că toate aceste proiecte de acte normative care sunt inițiate în special de primarul municipiului NU RESPECTĂ LEGEA TRANSPARENȚEI”, a declarat Negrei. El a explicat că astfel de acte normative, care afectează direct dezvoltarea urbanistică și organizarea administrativă, necesită o transparență maximă, conform legii, și că neparticiparea inițiatorului la dezbatere încalcă flagrant Legea 52/2003.
Absența primarului și implicațiile legale
Legea 52/2003 prevede clar, la articolul 7, alineatul 10, litera c, că inițiatorul unui act normativ trebuie să fie prezent la dezbaterile publice. Acest lucru este necesar nu doar pentru respectarea cadrului legal, ci și pentru a răspunde direct întrebărilor venite din partea cetățenilor. Negrei a subliniat că, în absența primarului, orice dezbatere publică devine irelevantă, iar proiectul de hotărâre își pierde credibilitatea.
„Obligatoriu trebuie să participe inițiatorul proiectului. Ori în cazul nostru de față, inițiatorul proiectului de hotărâre este domnul primar. Așa scrie în lege și foarte frumos, am verificat chiar pe site-ul primăriei municipiului unde există procedura privind transparența decizională în administrația publică”, a punctat Negrei. „Eu nu-l văd pe domnul primar. Nu l-am văzut nici la dezbaterile anterioare.”
Propunerea unei noi dezbateri publice
În fața acestei situații, Negrei a venit cu o propunere concretă: organizarea unei noi dezbateri publice la care primarul să participe personal, pentru a se asigura respectarea legii și a drepturilor cetățenilor de a se exprima asupra acestui proiect relevant pentru dezvoltarea orașului. În absența unei astfel de inițiative, consideră Negrei, Primăria Timișoara riscă să atragă sancțiuni legale.
„Recomandarea mea este să programați o altă dezbatere publică și să îi transmiteți domnului primar, în calitate de inițiator, să vină la această dezbatere”, a concluzionat acesta.