Transportul public din Timișoara stă pe un butoi de pulbere, din cauza situației extrem de tensionate dintre Societatea de Transport Public Timișoara și Societatea Metropolitană de Transport Timișoara. În timp ce primii se plâng că nu-și primesc banii, din concendiu, viceprimarul Ruben Lațcău a dat un comunicat ridicol, de parcă ar fi la UNESCO, și nu la Primăria Municipiului Timișoara. 

Din 20 octombrie 2020, STPT e simplu operator de transport al AMTT, care însă nu virează banii spre operator! SMTT e condusă de Ioan Goia, fostul șef al STPT, care e în conflict deschis cua ctualul director, Nicolae Bitea, acesta fiind substratul acestor șicane. ”Facem un apel public către Asociatia de Dezvoltare Intracomunitară Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, prin care dorim să fie respectați termenii financiari ai contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria de competență a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară, prin atribuire directă către Societatea de Transport Public Timișoara. Conform contractului amintit, SMTT are obligația de a vira către STPT sumele de bani necesare pentru serviciile de transport public oferite în cursul anului 2020 și începutul anului 2021. În ciuda demersurilor legale întreprinse de conducerea STPT pentru achitarea sumelor restante începând cu luna iunie 2020, SMTT nu a oferit niciun răspuns”, spun cei de la STPT.

Mai există datorii și pe vechiul contract, de dinainte de 20 octombrie 2020, în valoare de 2,7 milioane de lei! Din noul context, mai sunt scadente câteva milioane, iar salariații STPT au avut deja întârzieri salariale din cauza acestui conflict. ”Achitarea datoriilor de către SMTT este vitală pentru a asigura serviciile de transport public în Timișoara. În caz contrar, vom ajunge în imposibilitatea de a oferi transportul public din Timișoara la standarde normale. Neachitarea sumelor restante de către SMTT a dus la nedorite întârzieri salariale față de angajații STPT și la imposibilitatea de a achita facturile către furnizorii de combustibil, energie electrică și piese de schimb. Începând cu luna decembrie 2020, conducerea STPT a făcut eforturi considerabile pentru achitarea salariilor angajaților și pentru plata unei părți din facturile restante față de furnizorii de combustibil, energie electrică, piese de schimb pentru mijloacele de transport în comun, cu unele întârzieri. Fără aceste eforturi, calitatea transportului public ar fi avut de suferit, călătorii noștri fiind cei mai afectați”, mai susține STPT.

Din concediul legal primit după ce soția sa a născut un băiețel, viceprimarul Ruben Lațcău a avut timp să dea un comujnicat de presă prin care jignește inteligența timișorenilor și a ziariștilor, deopotrivă. Lațcău îl critică pe Bitea deoarece nu face taxarea la validări, ci la titluri de călătorie. Cei din USR invocă faptul că mulți dintre timișorenii cu gratuitate călătoresc rar, și plata per călătorie ar fi o economie importantă pentru oraș. Astfel s-a ajuns își la situația cu cozile de la chioșcuri. acum, regulamentul e ca fiecare card trebuie validat la un chioșc STPT odată pe an, iar ulterior, lunar, se activează cardul la fiecare validare într-un mijloc de transport. Cu alte cuvinte, e nevoie de o plimbare cu STPT pe lună, un lucru acceptabil. Ei bine, îm pandemie, când trebuie evitată aglomerația în mijloacele de transport, Lațcău îl critică pe Bitea că face angajări. Ipocrizia este cât casa, întrucât toată campania electorală cei de la USR au punctat un aspect real și just, șii anume, că transportul public din oras are frecvențe execrabile de circulație pe multe linii. O problemă care nu poate fi rezolvată fără șoferi, firește.

Acum, când nu mai e în Opoziție, Lațcău critică acest lucru. ”Contractul de delegare de gestiune încheiat pe STPT e unul pe model european. Știam – și STPT știa – încă din 2018 că trebuie sa trecem la un astfel de sistem. Cu toate acestea, managementul STPT nu și-a asumat această schimbare și nu și-a adaptat planul de justă cheltuire a banului public pe care îl primesc. Au făcut noi și noi angajări în plină pandemie, nu au făcut niciun plan de reducere a cheltuielilor, nu au făcut niciun plan de eficientizare a serviciului public la care s-au angajat.” a declarat Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei. Din păcate pentru domnul Bitea – și pentru timișoreni, la capăt de linie – contractul de delegare îi face domnului director general al STPT mult mai dificilă nevoia de a ascunde gratuitățile decontate fără bază reală. Din 2016 și până azi costul salarial la STPT s-a dublat, personalul a crescut cu aproximativ 20% în vreme ce numărul de kilometri efectuați a rămas relativ același”, spune Lațcău. La Reșița, primarul Nelu Popa, aproape idolatrizat de Dominic Fritz, a scos de la început de pandmeie toate mijloacele de transport din oraș pe traseu, pentru a se evita aglomerația ce favoriează râspândirea virusurilor.

Altfel, e de remarcat că oamenii ”noi” din USR au și noi reguli ale limbii române. Deși substantivele comune se scriu în limba romanâ mereu cu literă mică, și doar numele oficiale de instituții, cu majuscule, de când a venit USR, ”Primărie” se scrie cu ”P” mare. Ei bine, Primăria nu e în stare să gestioneze criza dintre STPT și SMTT, iar Lațcău nu poate fi nici arbitru în acest conflict, ci cel mult Maica Theresa, Nelson Mandela sau Mahatma Gandhi, deoarece face apel la pace. ”Am avut deja 4 întâlniri cu domnii Bitea și Goia, adevărate competiții de orgolii și imaturitate între cele două părți, în care Primăria a servit ca mediator și reprezentant al drepturilor timișorenilor la servicii de transport de calitate și la un preț corect. Voi avea discuții săptămâna aceasta cu colegii de alianță pentru a găsi împreună soluții să deblocăm neînțelegerile dintre STPT și SMTT, dacă este cazul cu schimbarea conducerii celor două instituții. Transportul public în Timișoara și zona metropolitană nu se va bloca în Bitea și Goia. E inacceptabil ca timișorenii să plătească orgoliile lor, cu bani publici irosiți pe servicii nesatisfăcătoare. Lucrurile care ne interesează și ne afectează direct pe fiecare dintre noi, timișoreni și locuitori din întreaga zonă metropolitană cu siguranță nu sunt conflictele de acest gen. Vrem să ne putem deplasa ușor și comod, indiferent de mijlocul de transport utilizat sau de distanța străbătută. Cer celor două părți să își regăsească înțelepciunea și să respecte clauzele contractului”, mai spus Lațcău.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ