Vlad Rochian, unul dintre olimpicii timişoreni: Sistemul actual este relativ învechit şi ceea ce se predă este diferit de ceea ce se cere în societatea actuală. Şi – deşi ar fi multe persoane care ar putea să facă o schimbare din diverse motive precum economice – tot nu au loc.

Capitala Banatului va trimite doi elevi în loturile pentru olimpiadele internationale de matematică şi informatică. Prin programul „Hai la Olimpiadă!” – iniţiat de Fundaţia „eMAG” în 2012 – judeţul Timiş se mândreşte cu patru medalii la olimpiadele naţionale de informatică. La olimpiada naţională de matematică din 2014, numărul medaliilor a fost de cinci.

Raluca Vlad va face parte din lotul pentru olimpiada balcanică de matematică pentru juniori, iar Vlad Rochian – lotul național lărgit al României pentru olimpiada internațională de informatică. Sub umbrela programului funcţionează câte un centru de pregătire pentru cele două domenii menţionate.

Sistemul de învăţământ din România ori este „învechit” ori are numeroase neajunsuri, iar persoanele care dispun de resursele necesare unei schimbări nu se implică. Aceasta este viziunea majorităţii elevilor şi studenţilor la nivel naţional. Decanul Facultăţii de Economie şi de Administrare a Afacerilor din cadrul Universităţii de Vest, Ovidiu Megan, trage un semnal de alarmă cu privire la problema educaţiei care a suferit, în ultimii ani, numeroase schimbări: România – dacă vrea să elimine sau să micşoreze decalajele faţă de celelalte ţări dezvoltate din Uniunea Europeană – trebuie să păstreze aceste valori acasă.

Judeţul Timiş a fost reprezentat de 22 de elevi care s-au pregătit în centrele de performanţă „Hai la Olimpiadă!”. Numărul de olimpici variază de la an la an.. Lector doctor la Facultatea de Matematică şi Informatică din cadrul UVT, Mihai Opriş, a spus că „Proiectul «Hai la Olimpiadă!» s-a extins şi în alte oraşe începând cu acest an. Numărul mare de participanţi ne motivează pentru a face o muncă de calitate”. Mediul privat sprijină educaţia. Astfel, Fundaţia „eMag” și Banca Comercială Română (BCR) se implică în susținerea elevilor și a profesorilor care doresc să facă performanță.

„Astăzi sunt prezenţi tineri deosebiţi, profesori pasionaţi care îţi îndrumă paşii cu multă abnegaţie, reprezentanţi ai învăţământului preuniversitar şi universitar, precum şi din mediul de afaceri. Cred că acesta este mixul succesului pentru ceea ce se întâmplă în educaţie. Împreună trebuie să gândim o strategie pe termen lung şi să îi susţinem. Îmi face o deosebită plăcere să primim şi mai mulţi matematicieni în sânul facultăţii noastre. Între economie şi matematică există «poduri diferite» şi vă doresc să vă valorificaţi potenţialul, să fiţi proactivi, să aveţi un spirit antreprenorial şi să creaţi impact în jurul vostru. Spre exemplu, eu, la FEEA, mă zbat de trei ani de zile să fac programe cu dublă diplomă, cu parteneri din U. E. Până acum am realizat două astfel de programe”, a declarat decanul Facultăţii de Economie şi de Administrare a Afacerilor, Ovidiu Megan.

În viziunea prorectorului Facultăţii de Matematică de la UVT, Viorel Negru, introducerea informaticii, de un anumit nivel, drept disciplină pentru elevii din clasele V-VIII reprezintă un beneficiu. Tot ce trebuie făcut este crearea unui demers către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. La nivel IT, România are o poziţie bună. „Universitatea de Vest sprijină excelenţa. Am creat şi un club al studenţilor de elită. Am sprijinit, tot timpul, olimpiadele din diferite domenii. Încercăm să revigorăm ceea ce înseamnă ştiinţele exacte, lucru care se întâmplă la nivel mondial. Ne interesează şi interdisciplinaritatea şi deschiderea spre societate. În mod normal, statul este un «motor mai lent» în ceea ce înseamnă sprijinul activităţilor. Partea privată ne oferă un sprijin prin depunerea unui efort considerabil.  Mulţumesc elevilor pentru pentru dragostea faţă de informatică şi matematică, pentru excelenţa de care daţi valoare”, a adăugat Viorel Negru.

Centrul de informatică din Timişoara, găzduit de liceul „Grigore Moisil”, a funcţionat pe nivelul gimnazial (două grupe) şi liceal (trei grupe). Obiectivul a fost atragerea atenţiei elevilor către IT. Astfel, ei au învăţat elementele de bază ale informaticii. În schimb, scopul celuilalt nivel a fost obţinerea de premii şi medalii la olimpiade naţionale. Şapte şcoli din oraşul de pe Bega au participat la pregătire, alături de alţi elevi din judeţ. Centrul de performanţă în domeniul matematicii a fost înfiinţat în toamna lui 2014, iar cel de  informatică – anul acesta.

Directorul zonal retail BCR, Marina Roman, a concluzionat că „BCR-ul are obligaţia de a sprijini mediul de afaceri, iar unul solid presupune plus valoarea. Ea vine din performanţă. Ce înseamnă performanţă? Aur, argint şi bronz, pe care le ţinem în tezaur, dragii mei. Rolul vostru este de a arăta tuturor tinerilor că performanţa este vizibilă şi tangibilă. Sunteţi excepţionali, iar munca voastră se vede în rezultate. Îmi doresc ca voi să fiţi forţa de muncă din România care va contribui la poziţionarea ţării pe un nivel cât mai sus. Într-o piaţă competitivă, fără plus de valoare nu vom reuşi niciodată să ne poziţionăm unde ne este locul. Resursele viitoare sunteţi voi.”

Alexandru Băbălău – medalie de aur si menţiune la olimpiada naţională de informatică

Raluca Vlad – medalie de bronz la olimpiada naţională de informatică, va face parte din lotul internaţional pentru olimpiada balcanică de matematică pentru juniori

Vlad Rochian – medalie de aur şi menţiune la olimpiada de informatică, va face parte din lotul național lărgit al României pentru olimpiada internațională de informatică

Alexandru Malekshahian – medalie de argint la informatică şi medalie de argint la olimpiada de matematică

Oana Ciocioman – a participat şi la olimpiada naţională de matematică, şi la cea de informatică;  anul acesta nu a obţinut niciun premiu, dar în ultimii patru ani a luat medalii şi premii la concursuri internaţionale

A. STOICA
(sursa foto: Seba Tătaru)

„Hai la Olimpiadă!” – galerie foto

LĂSAȚI UN MESAJ