Cu probleme de mulți ani, Podul de la Găvojdia, cunoscut și sub denumirea de Podul Trezoreriei, urmează să fie modelat. Cristian-Oliviu Gaidoș, muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică Lugoj și istoric, cere, printr-un demers public, ca autoritățile județene să renunțe la ideea demolării.
Muzeograful argumentează că podul boltit de cărămidă de la ă, peste care trece drumul județean 584A. CJT vrea să-l demoleze, cu fundamentări ale unui studiu de fezabilitate realizat de firma ieșeană Infrac Project SRL, care spune că podul are 85 de ani, dar și firmei ce a făcut proiectul tehnic Path Rout, care vorbește de o vechime de 130 de ani. ”De patru ani de zile Consiliul Județean Timiș se încăpățânează să dărâme, nejustificat mai multe poduri istorice, dintre care cel mai valoros se află la Gavojdia. Raționamentul acestui grav atentat asupra patrimoniului arhitectural al județului Timiș, deși este motivat la prima vedere de dorința modernizării infrastructurii rutiere, ascunde probabil interese politice și economice obscure. În pofida semnalelor de alarmă, pe care mai multe ONG-uri (Asociația PRIN BANAT, Fundația PRO PATRIMONIU) și personalități care activează în domeniul conservării patrimoniului le-au tras, Consiliul Județean Timiș a refuzat cu obstinație să schimbe amplasamentul noilor poduri pentru a le proteja pe cele vechi. Îngrijorător este faptul că firma ieșeană care a realizat expertiza tehnică nu a ținut cont de caracteristicile podurilor istorice din Regatul Ungariei așa cum sunt ele reliefate în bogata bibliografie de specialitate, de limbă maghiară ce-i drept”, spune istoricul Gaidoș.
Muzeograful susține că orice efort de a convinge Consiliul Județean Timiș de importanța salvării podului a fost ca efortul de bate într-un eprete, în speranța că se va transforma într-o ușă. ”În ciuda eforturilor noastre comune de a salva de la demolare acest monument unic de arhitectură din zona Lugojului, care aparține patrimoniului preindustrial, am întâmpinat opoziția vehementă a Consiliului Județean Timiș!Cererea de clasarea în regim de urgență a podului, pe care Direcția Județeană de Cultură Timiș a aprobat-o în 13 septembrie 2024 (Nr. 3982/2024), a fost contestată de Consiliul Județean Timiș. La mijlocul lunii octombrie 2024, licitația pentru demolarea vechiului pod, respectiv ridicarea celui nou, a fost câștigată de firma COMPACT PRODUCT din Lugoj, pentru suma de 2 milioane de lei”, a precizat Cristian-Oliviu Gaidoș într-un comunicat trimis presei.
Concluzia sa este că podul se poate reabilita și astfel, istoria podului boltit dintre Orșova și Lugoj să nu fie aruncată la gunoi. ”Podul de la Găvojdia poate fi restaurat (pietonal), asemenea celui de la Cerneteaz, și integrat unui circuit turistic local alături de alte monumente din Comuna Găvojdia (conacul Gartner, conacul Bukovinszky, curia Schwab etc.)”, mai spune muzeuograful.