Timișorenii au ocazia să-și îndulcească zilele de toamnă cu o expoziție originală, cu pălării de inspirații spaniolă, la Cazarma U. Vernisajul, în cadrul mai larg al proiectului ”după Sculptură/Sculptură după” va avea loc joi seara.

Provoarea expoziției este de a considera că și pălăria este un obiect de artă plastică, o sculptură în sine. Cosmin Nicolescu a „întrupat” pălării din picturi celebre din lumea artei spaniole sau de origien hispanică: Joaquín Sorolla, Ricardo Balaca, Alonso Sánchez Coello, Claudio Coello, Francisco Goya, Adelardo Covarsí, Pablo Picasso, Francisco Zurbarán, Raimundo de Madrazo, Antonio Berni, Miquel Barceló, Carmelo Fernández, Frida Kahlo, Remedios Varo și Diego Velásquez. „Pălăria reprezintă mai mult decât un simplu accesoriu, fiind o notă personală care întregește personalitatea celui care o poartă și prin care, la o privire mai atentă, se pot citi timiditatea, emoția, respectul, politețea rece, dorința de a seduce, nerăbdarea sau pedanteria. Felul în care este purtată pălăria, înclinarea sa, lungimea penelor sau dimensiunea ornamentelor, culoarea și textura pot fi mărci ale identității, intențiilor, calităților, statutului, cantității de alcool consumat, stilului, averii, modestiei, vârstei posesorilor ei”, spune Cosmin Nicolescu.

Cosmina Nicolaescu a lucrat ca regior și producător de film, iar din 2007 are atelierul de pălării Fandacsia. A regizat telenovela românească Iubiri secrete, la Prima TV. De asemenea, a lucrat la TVR Cultural și TVR 2 și a fost premiată penru jurnalismul economic. În ultimii ani, s-a concentrat doar pe pălării. ”Îmi plac pălăriile și muzeele. De fapt, de multe ori, mă uită Dumnezeu în muzeu. E o expresie interesantă care cred că înseamnă că s-a blocat contoarul, că momentele de hipnoză în spațiul acela utopic și vidat înseamnă, pentru unii, o prezență atât de completă, încât suma lor se scade pe loc. Privirea mea de acolo este influențată de ceea ce fac în timpul obișnuit, timpul cel curgător în care lucrez pălării, cos pene, observ felul în care pălăria se așază pe cap, caut pălăria în rima cea mai bună cu cel ce o va purta. Această familiaritate influențează relația mea cu un tablou. Mă uit instinctiv la pălărie. Dacă există acolo, este evident că a fost esențială pentru un artist: are un sens, participă cu ceva sau tace, doar semnalează, explică, face cu ochiul, e un citat”, spune Cosmina Nicolescu într-un interviu mai vechi.

Expoziția a mai fost văzută și în București, dar acum poate fi admirată la Timișoara. ”Astfel, pălăria din tablou e pălăria mea utopică, pe care un artist a pus-o acolo când a organizat în interiorul ramei ceva ce scapă contoarului. Am ales 16 astfel de pălării, din tablouri mari, din lumea hispanică, și am lucrat, așa, ca un mod de a admira, 16 replici, asemănătoare sau distincte, în relație de amor sau dezbatere, încercând să arăt / transpun / împart starea de hipnoză euforică pe care o induc”, a mai spus Cosmin Nicolescu.

Acum, expoziția e făcut în colaborare cu Institutul Cervantes din București, Ambasada Spaniei în României și Fundația Interart Triade. „«Călătoria» sculpturii prin propria ei devenire cucerește în cursul lunii octombrie alte teritorii: acum, obiectul vestimentar. Glisând pe muchia dintre  estetic și funcțional, «pălăria spaniolă» descoperă lumea fascinantă a geniului pictural iberic concentrată într-un obiect”, a mărturisit Sorina Jecza, președinta Fundației Interart Triade.

Vernisajul e joi, 12 octombrie, ora 18. Expoziția va putea fi vizitată miercuri și joi, cu programare, ca ggrup organizat, iar ”la liber”, de vineri până duminică, între orele 14-18.

 

.

LĂSAȚI UN MESAJ